اعلام نتایج چالش عکس دریای خزر

نتایج چالش عکس دریای خزر، یزرگترین دریاچه جهان در شمال ایران، به همراه مشخصات صاحبان آثار در این پست اعلام خواهند شد. در طی برگزاری این چالش، آثار ارسالی از نقطه نظر مخاطبان مورد سنجش قرار گرفتند. در ادامه پس از مرور مطلبی کوتاه در مورد دریای خزر، به معرفی برگزیدگان چالش عکس دریای خزر خواهیم پرداخت. علاقمندان می توانند جهت شرکت در چالش های هفتگی و یا نظرسنجی آثار، به صفحه اینستاگرام آیتوریسما مراجعه نمایند.

دریای خزر

دریای خزر در واقع بزرگترین دریاچه جهان است که در شمال ایران قرار گرفته است. دریای خزر یا دریای کاسپین از شمال به کشور روسیه، از جنوب به ایران، از غرب به جمهوری آذربایجان و ازشرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قراقستان محدود می‌شود.دریای خزر در گذشته بخشی از دریای تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد. این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. دریای خزر طولی حدود 1030 تا 1200 کیلومتر و عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر است. سطح دریای خزر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

دریای خزر از نظر صید ماهی اهمیت بسیار دارد و ماهیان خاویاری آن دارای شهرت جهانی هستند. سالیانه حدود 300 تن خاویار از صید این ماهی‌ها به دست می‌آید. حدود 90 درصد خاویار جهان نیز از این دریا به دست می‌آید. آب درياي خزر از طريق جريان‌هاي سطحي، بارش و آب‌هاي زيرزميني و چشمه‌ها تامين مي‌شود. حدود 2 تا 3 درصد آب اين دريا را آب رودهايي كه از ايران سرچشمه مي‌گيرند، و 97 تا 98 درصد بقيه آن را آب رودهاي ساير كشورهاي ساحلي خزر، به ويژه روسيه و آذربايجان تامين مي‌كنند.

آثار برگزیده چالش عکس دریای خزر

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @zahraa.smd

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @fathi__photography

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @mahsahoseinian

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @photo_by_saeide

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @hadi.shemshadi

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @hamid___ahadi

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @mousavi.b.m

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @monavar_gol

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @paradox.shot

 

دریای خزر

دریای خزر

عکاس: @rezamajlesifar