زوم انفجاری چیست؟

چگونه شروع کنیم؟

هر سوژه ای که در حال حرکت باشد، هنگام باز بودن شاتر دوربین عکاسی، تار خواهد شد. با استفاده از تکنیک زوم انفجاری، لنز را در حالی که تصویر گرفته می شود زوم می کنید، در نتیجه تاری ایجاد می شود که از مرکز تصویر به سمت بیرون تابش می کند.

عکاسی با تکنیک زوم انفجاری، که به عنوان عکاسی تار همراه با زوم نیز  شناخته می شود، تکنیکی عکاسی است که با لنزهای دارای قابلیت زوم (دارای حلقه زوم)، با بزرگنمایی یا خارج شدن از حالت زوم در زمان باز بودن شاتر به دست می آید.

برای شروع عکاسی با تکنیک زوم انفجاری بهتر است یک صحنه شهری با نورهای متنوع را انتخاب کنید. طبیعت جنگل با نورهایی که از لا به لای شاخسار می گذرند نیز گزینه مناسبی برای این روش عکاسی است.

چرخ و فلک از آن دسته سوژه هایی هستند که ساختار بسیار خوبی برای این کار است چون دایره ای هستند، که به مسئله مرکزیت زوم انفجاری را رفع و رجوع میکند.

علاوه بر این ها هر معماری ای که از پیچیدگی بیش از حد برخوردار نباشد ، میتواند گزینه مناسبی باشد.

زوم انفجاری یکی از تکنیک های عکاسی می باشد که جلوه ای پویا به عکس می بخشد

زوم انفجاری

چه تجهیزاتی لازم داریم؟

برای عکاسی با تکنین زوم انفجاری، شما به یک دوربین DSLR یا بدون آینه به همراه یک لنز با قابلیت زوم نیاز دارید.

این روش بدون سه پایه نیز قابل اجراست اما استفاده از سه پایه دوربین منجر به تاری یکنواخت تر شده و عموما ترجیح داده می شود. همچنین به صورت دلخواه این روش می تواند با فلاش همزمان با پرده دوم نیز استفاده شود.

زوم انفجاری یکی از تکنیک های عکاسی می باشد که جلوه ای پویا به عکس می بخشد

زوم انفجاری

چگونه دوربین را تنظیم کنیم؟

مهمترین گزینه و اولین گام برای تنظیمات دوربین در زوم انفجاری، سرعت شاتر است. هنگام بزرگنمایی لنز ، شاتر باید باز بماند یا به عبارت دیگر باید سرعت های کم را انتخاب نمایید.

اگر سرعت بالا باشد، تاثیر چندانی را شاهد نخواهید بود. به طور متوسط سرعت مناسب برای تکنیک زوم انفجاری بین 1 تا 4 ثانیه است.

این تکنیک معمولا بسته به سرعت زوم کردن و میزان تأثیرگذاری مد نظر، نیاز به کمی امتحان با سرعت شاتر های متفاوت دارد.

از دیافراگم و ISO استفاده کنید که میزان نوردهی را برای سرعت شاتر بین 1 تا 4 ثانیه متعادل می کند. سرعت شاتر طولانی تر معمولاً اجازه می دهد تا باISO های پایین، از بروز نویز جلوگیری شود.

تکنیک زوم انفجاری بخش اعظم تصویر را تار می کند و همین موضوع سبب می شود که نگرانی بایت عمق میدان اهمیت خود را از دست بدهد.

به سادگی دیافراگمی را پیدا کنید که میزان نوردهی مناسب را با سرعت شاتر مورد نظر خود و ISO پایین، داشته باشد.

زوم انفجاری یکی از تکنیک های عکاسی می باشد که جلوه ای پویا به عکس می بخشد

زوم انفجاری

اجرای تکنیک زوم انفجاری

بهتر است پیش از شروع به کار، دوربین را روی سه پایه تنظیم کنید. سه پایه به نگه داشتن “تاری” در یک خط مستقیم و شروع از مرکز تصویر کمک می کند.

تصویر را با لنز دوربین در بازترین زاویه دید تنظیم نموده تا بتوانید تمام عناصر مورد نظر خود را در آن جای دهید.

به خاطر بسپارید که لبه های بیرونی از مرکز تارتر خواهد بود. در مرحله بعد، برای تنظیم فوکوس بر روی سوژه مورد نظر، زوم کنید.

تایمر را برای شروع کار تنظیم کنید. دکمه شاتر را بفشارید تا شمارش معکوس برای آغاز نوردهی، آغاز شود. وقتی که شاتر در آستانه باز شدن است، به آرامی شروع به خروج از زوم نمایید.

همزمان که دوربین نوردهی می کند، کوچک نمایی را ادامه دهید. کوچکنمایی را تا 5 ثانیه ادامه دهید. هرچه مدت زمان زوم طولانی تر باشد دنباله های نور در تصویر واضح تر خواهند بود.

مادامی که کوچکنمایی می کنید مراقب فاصله کانونی لنز باشید تا کار را در موقعیتی که در ابتدا ترکیب بندی کردید (وایدترین فاصله کانونی)، به پایان برسانید.

زوم انفجاری یکی از تکنیک های عکاسی می باشد که جلوه ای پویا به عکس می بخشد

زوم انفجاری