چالش عکاسی بادگیرهای ایران

چالش عکاسی بادگیرهای ایران موضوع مسابقه عکس این هفته آیتوریسما،خواهد بود که در پنل اینستاگرام برگزار می شود. مجموعه آیتوریسما در راستای نمایش آثار عکاسان، اقدام به برگزاری چالش عکاسی بادگیرهای ایران نموده است. این چالش عکس از طریق فراخوان آن در اینستاگرام آیتوریسما انجام خواهد شد. مشارکت در این چالش برای عموم کاربران شبکه اینستاگرام آزاد است. جهت اطلاع از برگزاری چالش های عکس و رویدادهای مرتبط، به صفحه اینستاگرام آیتوریسما مراجعه نمایید.

بادگیرهای ایران

بادگیر، یکی از شاهکارهای معماری سنتی ایران است که در اقلیم گرم کاربرد فراوانی دارد. این دستگاه تهویه مطبوع برای سالیان متمادی نقش خود را در ابنیه قدیمی به خوبی ایفا نموده است. بادگیرها عمووما برجک‌های کوچکی به‌صورت چهارضلعی یا چندضلعی‌های منظم‌اند که ساختار مثلث در آنها به هیچ وجه دیده نمی‌شود. بادگیر برجکی تقریباً مرتفع ‏تر از جاهای دیگر خانه در روی بام خانه است. در خانه های قدیمی معمولا بخشی به عنوان حوضخانه ساخته می شد و بادگیر بر فراز آن قرار می گرفت. حوضخانه با وجود دو عنصر باد ورودی از بادگیر و آب موجود در حوض بعنوان یک کولر آبی عمل می کند. بادگیرها عموماً از خشت و گل ساخته می‌شده‌اند و برای محکم بودن آنها در مقابل وزش باد از تیرهای چوبی در ساختمان استفاده می‌شده است.

بادگیر به‌صورت تزئینی با آجرهای نقش‌دار آراسته می‌شده. بادگیرها دارای منفذهای ورودی به‌صورت قوس‌های زیبایی بوده‌اند. این فضای واسط بین بخش های مختلف خانه از کیفیت بسیاری برخوردار بوده و همواره هوای آن خنک و مطبوع می باشد. طبق آمارهای موجود شهر یزد دارای بیشترین بادگیرها در ایران و حتی دنیا است. بادگیرهای شهر یزد از ارتفاع بیشتری نسبت به دیگر مناطق مرکزی برخوردار هستند.

 

 

چالش عکاسی بادگیرهای ایران

چالش عکاسی بادگیرهای ایران