ژانر های عکاسی (قسمت اول)

ژانرهای مختلف عکاسی از جهات مختلفی چون تجهیزات مورد نیاز، تکنیک های مختص خود و همچنین موضوع با یکدیگر تفاوت دارند. برای اینکه بدانید در کدام یک از ژانرهای عکاسی فعالیت خود را آغاز کنید لازم است تا ابتدا هریک از این ژانرها را شناخته و با توانایی های خود بسنجید. در ادامه به معرفی تعدادی از رایج ترین ژانرهای عکاسی خواهیم پرداخت.

 ژانر عکاسی پرتره

عکاسی پرتره به تصویر شخص یا یک عده اطلاق می شود. عکاسی پرتره را می توان صورت مدرن نقاشی پرتره دانست. پرتره یکی از ژانرهای چالش بر انگیز عکاسی است. در این ژانر جهت انتقال احساسات و شخصیت سوژه در یک عکس نیاز به استفاده ازنور، پس زمینه و ژست گرفتن دارد. نورپردازی در عکس های پرتره نقش مهمی ایفا می کند، در این سبک عکاسی تصاویر باکیفیت بالا و با نور زیاد معمول هستند. در این نوع عکاسی لنزهای تله فوتو کوتاه که دارای فاصله کانونی ایده آل عکاسی پرتره اند،ترجیح داده می شود. برای تفکیک سوژه از پس زمینه بهتر است از عمق میدان کم (دیافراگم باز) استفاده شود.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

ژانر عکاسی مد

یکی از قدیمی ترین سبک های عکاسی است که از اواسط دهه 1800 شکل گرفت. عکاسی مد نمایش محصولاتی مانند لباس،کفش و لوازم جانبی مد به بهترین صورت ممکن است. در واقع عکاسی مد، ریشه بازاریابی داشته که از آن برای ایجاد علاقه و تمایل در مصرف کننده به یک محصول استفاده می شود. عکاسی فشن برای چندین دهه، به دلیل تقاضا برای تبلیغات و بازاریابی، یکی از پرطرفدارترین ژانرهای عکاسی باقی مانده است.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

ژانر عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی برای دسته ای از افراد کنجکاو و ماجراجو جذاب است که دوربین خود را برداشته و در پی برداشت سوژه های جذاب راهی خیابان ها می شوند. در ژانر عکاسی خیابانی می توان از هرگونه دوربین یا حتی تلفن همراه استفاده کرد. سوژه های این عکس ها کاملا متفاوت است. افراد عادی مثل دستفروشان خیابانی، غذاهای خیابانی، کودکان، نقاشی‌های دیواری و حتی سازه‌های بتنی از سوژه‌های عکاسی خیابانی به شمار می‌روند که گاهی به صورت سیاه و سفید ثبت می‌شوند. این عکس‌ها لزوما در خیابان‌ها گرفته نمی‌شوند ، بلکه بخشی از واقعیات جهان پیرامون را به تصویر می‌کشند که هر محیطی می‌تواند شامل آن باشد.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم

عکاسی خبری یا فوتوژورنالیسم ژانری است که در آن از تصاویر برای روایت یک خبر گرفته می شود. یک عکاس خبری شبیه به یک خبرنگار است. او وظیفه دارد رویداد هایی را که شاهد آنهاست به گونه ای ثبت کند که بیننده احساس کند خود در آن مکان قرار گرفته و آن وقایع را مشاهده می کند.کارهای عکاسان خبری به طور معمول در مجلات و روزنامه ها منتشر می شوند.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

ژانر عکاسی معماری

قدیمی ترین عکس موجود در جهان یک عکس معماری است که در سال 1826 یا 1827 گرفته شده است و این ژانر را به یکی از اولین ژانر های عکاسی تبدیل کرده است. تصاویر معماری نمایشی کاملاً دقیق از ساخت و ساز هستند. نور پردازی می تواند برای عکاسی معماری چالش برانگیز باشد و برای فضای خارجی، عکاسان باید کار با نور طبیعی را بدانند. کنترل چشم انداز یکی از جنبه های اصلی این ژانر است که دلیل آن بزرگ بودن بیشتر ساختمان ها است. لنز های تیلت شیفت،سه پایه و هد پانوراما اغلب می توانند مفید باشند.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی را می‌توان زیرشاخه عکاسی خبری در نظر گرفت. در این ژانر عکاسی از صحنه‌های ورزشی تصویربرداری می‌شود. در این سبک، تجهیزات نقشی مؤثر دارند، چون سوژه در حال حرکت است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین لنز‌های قوی مثل تله و زوم برای عکاس ضروری است. همچنین دوربین باید قابلیت عکاسی پیاپی “Burst Mode” را داشته باشد تا در هنگام یک اتفاق، عکاس از تمامی وقایع عکاسی کرده و لحظه‌ای را از دست ندهد. فاکتور مهمی که عکاس این سبک باید در نظر بگیرد سرعت شاتر متناسب با حرکت سوژه است.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

عکاسی طبیعت

این ژانر عکاسی برای کسانی که به سفر و طبیعتگردی علاقه دارند، بسیار مناسب و هیجان انگیز است. آثار فاخر این عکاسان را در مجلات معتبری مثل نشنال جیوگرافیک می‌توان دید. زیرمجموعه‌های این سبک را می‌توان شامل: عکاسی منظره، زیر آب، حیات وحش، دریا‌ها و ابر‌ها دانست.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

ژانر عکاسی نجومی

در این ژانر به وسیله تلسکوپ یا دوربین از آسمان شب عکس تهیه می کنند. اجرام آسمانی، صور فلکی، خوشه‌ها و توده‌های صحابی و…به صورت شفاف، یا بصورت زوم شده ثبت می شوند. این سبک هم هنری ست و هم علمی. برای ثبت این تصاویر، افراد در مناطقی به دور از آلودگی های نوری اتراق میکنند.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

عکاسی سیاه و سفید

پیش از ابداع دوربین های جدید، عکاسی سیاه و سفید تنها گزینه موجود برای عکاسان بود. در واقع بعضی اوقات عکاس مایل است بر سایه‌ها و طیف‌های خشن یک سوژه تأکید کند. این سبک از عکاسی توانایی خاصی در آفرینش فضا‌های رمانتیک و رمزآلود دارد. نور و سایه نقش مهمی در این سبک ایفا می کنند و اگر چنانچه عکاس نتواند نور مناسبی را در تصویر به ثبت برساند از ارزش کارش به شدت کاسته می‌شود.

ژانرهای عکاسی

ژانرهای عکاسی

در پست های آینده به معرفی سایر ژانرهای محبوب و رایج عکاسی خواهیم پرداخت.