فراخوان مسابقه عکس ائل گلی

مسابقه عکس این هفته آیتوریسما به ائل گلی اختصاص یافته است. مجموعه آیتوریسما در راستای به نمایش گذاشتن آثار عکاسان و معرفی آرامگاه حافظ، اقدام به برگزاری مسابقه عکاسی نموده است. این مسابقه عکس از طریق فراخوان آن در اینستاگرام آیتوریسما انجام خواهد شد و مشارکت در آن برای عموم کاربران آزاد است. جهت اطلاع از برگزاری مسابقه عکس و رویدادهای مرتبط، به صفحه اینستاگرام آیتوریسما مراجعه نمایید.

ائل گلی

ائل گلی یا شاه گلی، یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین تفرجگاه های شهر تاریخی و زیبای تبریز است.این تفرجگاه پیرامون یک استخر بزرگ که به یک دریاچه کوچک شبیه است، ساخته شده و دور تا دور آن  را درختان و گل های زیبا فرا گرفته اند. در مرکز این استخر بزرگ یک بنای هشت ضلعی دوطبقه قرار گرفته و تنها راه ارتباطی با آن خیابانی است که این بنای زیبا را به اطراف استخر متصل می کند. یک شاخه از رودخانه لیقوان به این دریاچه پر از ماهی می ریزد و منبع اصلی تامین آب آن می باشد.

ائل در گویش ترکی به معنای مردم و گول به معنای استخر است. این ترکیب به معنای استخر مردم است. پس از انقلاب اسلامی نام این تفرجگاه زیبا از شاه گلی به ائل گلی تغییر یافت. ساخت بنای اولیه ائل گلی به دوران حکومت آق قویونلوها باز می گردد. سپس در دوران صفویه دیواره ای برای این استخر بزرگ ساخته می شود. در دوران پهلوی و در زمان استانداری مهذب الدوله، این محوطه را به یک پارک عمومی تبدیل نمود. بنای خشتی میانه ائل گلی، در سال 1346  تخریب شده و از نو ساخته شد.

در بخش جنوبی دریاچه ائل گلی، تپه بلندی قرار گرفته است که جنگل ‌کاری شده و آبشارهای مصنوعی متعددی از آن به سمت داخل دریاچه روان می‌شود. همچنین از ضلع جنوبی دریاچه تا مرکز آن و محل کاخ ائل‌ گلی، خیابانی ساخته شده که عمارت کلاه‌ فرنگی را به ‌صورت یک شبه‌ جزیره درآورده ‌است.

 

 

فراخوان مسابقه عکس ائل گلی

فراخوان مسابقه عکس ائل گلی